Burlesk sort paraply med buet træ håndtag

Mange har sunget den besnærende sang om Burmapigen, der sidder ved den grå Moulmein Pagode med blikket rettet mod det blå hav. Ved den grå Moulmein Pagode, med sit blik mod havets blå, sidder der en Burma-pige, det er mig hun tænker på. 

Sangen om Mandalays pagoder og Burmapigen

Pigen der længes efter sin britiske soldat, er en klassiker. Mange har leveret den, siden den første gang blev sunget af Mogens Wieth i midten af forrige århundrede. Giro 413, som programmet hed den gang, spillede ofte den melodi efter ønske fra lytterne og vel at mærke i Four Jacks versionen. Den afdøde John Mogensen sang den, og vor tids folkekære Kim Larsen forsøgte sig også med en version af den.

Oprindeligt var det Rudyard Kipling, der skrev det digt, der ligger til grund for sangen, der handler om den tidligere britiske soldat, nu en gammel mand. Han opholdt sig en del i Sydøstasien som ung. Siddende derhjemme i det fugtige, regnfulde, råkolde London tænker han med længsel til den tid for mange år siden, hvor han havde et uforglemmeligt eventyr med denne kvinde, mens de sammen skuede over en skyline fyldt med pagodetag. Længslen efter en tabt verden uden papirnusseri og regler, dukker jævnligt op i hans forestillinger.

En tid der for længe siden var virkelighed.

Hans minder om en svunden tid, hvor man stadig kunne føle sig som pioner og opdagelsesrejsende, trænger sig på. Kai Friis Møller gendigtede og oversatte sangen på dansk, og den tiltaler stadig mange, hvad enten man er til schlagermusik, folklore eller det mere klassiske.  

Pagodernes tag er en unik asiatisk form i forbindelse med et bygningsværk skabt af buddhismen med henblik på tilbedelse. Bygningerne er indrettet som kuppelformede monumenter, der indeholder relikvier af Buddha eller andre helgener.  Taget er et halvkugleformet tårnagtigt monument. Indenfor den kinesisk inspirerede engelske havekunst møder man pagoden som en prydbygning. Den typiske pagode er et lagdelt tårn med flere tage.

Pagoder blev oprindeligt opført i træ, men man gik efterhånden over til flere materialer. Navnet pagode stammer fra det portugisiske ord pagode, hvilket betyder tempel. Pagoder blev ofte ramt af lynnedslag på grund af deres enorme højder. Det dekorative over bygningen har at gøre med at den er ornamenteret med metalsymboler.

Den karakteristiske kuppelformede halvkugle, der buer indad i toppen, har vundet et naturligt indpas i udformningen af paraplyskærme. Sat sammen med blonder i et feminint lilla farvespil fremstår den pagodeformede paraplyskærm som en feminin understregning af den burleske stil, som mange kvinder har fået øjnene op for de senere år.

Den burleske sort paraply er ideel som et romantiske islæt ved enhver bryllupsceremoni, hvor bruden fører an, men hvor hendes veninder bestemt ikke holder sig tilbage, når det kommer til det feminine og forførende.  Pagode paraplyen er som en elegant ametystagtig skærm pga. farven.  Ametyst er som bekendt navnet på en smykkesten i kvarts-gruppen. Farven varierer fra bleg violet til purpurfarvet. Her har du en ekstraordinær paraply med flere funktioner. Det matchende lilla håndtag og de smukke hvide blonder kompletterer designet.

Skærmen er ikke bare som en ametyst i natten. Den overdådige skærms bredde er på hele 107cm, der understreges ved hjælp af en yndefuld aksel og glasfiberribber. Denne unikke paraply vil understrege din kvindelighed efter ægteskabsløfterne er afgivet, og du kommer ud af kirken eller fra rådhuset. Den siger ‘Wauw’, og den vil løfte ethvert matchende outfit og forvandle dig til en prinsesse!!

Den burleske mode forbindes ofte med striptease shows eller det vovede, men moden kan naturligvis også sættes i et mere ”ærbart” lys, hvor det alene handler om noget specielt som flere kvinder er begyndt at sætte pris på. Burlesque har sine rødder i bibelske tider, i de victorianske og i de romantiske epoker for senere at blive afløst af oprøret mod det konservative; det var en konstant fejring af den kvindelige form. At det altid har været der illustreres allerede med det gamle testamentes beskrivelse af Salomes forførende dans med de syv slør.

I 1950’erne frem til 1960’erne huskes de burleske stjerner i filmene med formkonstruerede kjoler, der havde indbygget støtte og stivere, der tjente til at forbedre og understrege buste og hofter uanset hvilken kropstype kvinden havde. Strømpebukser og strømper fremtrådte senere stadigt mere forfinede og vovede med dristige sømlinjer, der løb op på bagsiden af ​​kvinders ben eller strømper med hoftefoldere.

Man viste ”skamløst” sine knæ frem og understregede det med stadigt højere hæle. I dag er inspirationen fra den tidlige ​​burleske mode ikke vintage, der alene gentager 50’erne og 60’erne. I dag drejer det sig om at fejre en kvindes sande form, uanset hendes kurver. Det sensuelle eller sanselige fejres med korsetter eller lingeri, der leder tankerne hen på de smukke, sexede og sødmefyldte kvinder, der ofte optrådte som pin-up girls – Hazel Court, Allison Hayes, Sophia Loren, Marilyn Monroe, Bettie Page blot for at nævne nogle få. I moderne tid møder man mange forskellige stilarter, der kombinerer det burleske med det romantiske. På den måde er det mere det feminine, det kommer til at handle om.

Her er den feminine plisserede pagode paraply blot en understregning af det moderne burleske look der, uden at være lummer og kvindeundertrykkende, fremhæver de naturlige kurver. På den måde kan det sagtens indpasses på en tidssvarende måde til bryllupper og andre events. Man møder naturligvis ikke op og tager sig ud som en stripper eller ”pole danser” ved et burlesk bryllup. Burlesk mode handler i højere grad om at have meget tøj på, og at man stadig signalerer det voluptuøse, sanselige og romantiske. Burlesk er i dag en troværdig form for kunst, der tidsmæssigt har bestået sin prøve. Moden er en interessant og varieret genre med en fed og slående stil. Og frem for alt lægges der mest vægt på ‘tease’ frem for den tilfredsstillelse, der følger med udstilling af den nøgne hud.