Hvorfor alle teams bør bruge Podio

Denne artikel har jeg længe haft på sinde. I mit daglige arbejde som SEO konsulent, støder jeg af og til ind i virksomheder som ikke har styr på interne projekter, processer og kommunikation. Dette findes der utallige tools til at rette op på, men det bedste våben af dem alle vil jeg fortælle dig om i dag. Podio.


Hvad er Podio?

Podio er et prisvindende projektstyringsværktøj og software til samarbejde i teams. Lav din egen brugerdefinerede løsning for arbejdshåndtering, som ledere stoler på, og medarbejdere nyder at arbejde med.

Ovenstående er hvad Podio selv udtaler om deres service. Det er egentligt ret svært at svare konkret på, men den bedste og mest simpe forklaring af Podio er at det er et CRM system. CRM står for Customer Relationship Management, altså er sted hvor vi holder styr på kunderne.

Podio kan også beskrives som et moderne databasesystem. Hvis du har arbejdet med databaser så kan du i Podio også have tables, fields, og search functions, det er faktisk den måde det er bygget op på.

Det unikke ved Podio er at du faktisk får en værktøjskasse som en slags legoklodser, hvilket gør at du kan bygge systemet som du vil. Podio har grundlæggende tre elementer:

Podio Workspace

Et Podio workspace kan være tiltænkt en afdeling i en stor virksomhed eller en hel virksomhed, det kommer lidt an på hvor mange apps der skal være. Er der mange apps, vil flere workspaces, en til hver intern afdeling være at foretrække. Et Workspace består af diverse apps, og heri er der indlæg.

Podio app

En app i Podio ligger som sagt inde i et Workspace, og heri kan du lagde dine data. Dette kan f.eks. være kundedata, hvor du opbevarer CVR, adresse, tlf. nummer mm. på dine kunder. Dette kunne også være en app til dine opgaver, som så knyttes op på dine kunder.

Podio indlæg

Et indlæg i en Podio app er her hvor du taster data ind, det er også herfra du kan sortere og selektere data på. Hvis du f.eks. har postnumre lagret på alle dine kunder, så vil du kunne sortere på alle postnumre, så du f.eks. kun får de jyske postnumre frem. På den måde er din data lagret online tilgængelig for alle i dit team. Her kommet Podios egen forklaring af deres service “Dine workflows – bare smartere” virkelig til syne.

Hvordan kan Podio bruges?

Podio kan bruges til at styre processer eller opgaver, specielt inden for konsulentverdenen er det er fantastisk værktøj. Et fantastisk værktøj fordi det er muligt at styre opgaver på kunder og ansvarsfordeling mellem opgaver.

Det er også muligt at opsætte automatiserede workflows, hvilket betyder at hvis x gøres i et indlæg så gør systemet y. Hvis en kunde f.eks. suspenderes, så vil projektlederen automatisk notificeres om handlingen, dette gør at opgaver ikke glemmes og processer automatisk følges.

Hvem bruger Podio?

Podio kan bruges fra teams på fem og opad. Det kræver at der er nogle stykker, som arbejder sammen før Podio kan give mening. Det giver en stor merværdi at indlæg i apps kan kommenteres og ansvarlige på en kunde kan skrive frem og tilbage på kunden, som så er tilgængelig for alle i organisationen. Podio er bl.a. brugt af Volvo, Deloitte og Sony.

Kan dit team bruge Podio?

Hvis du sidder og overvejer Podio til dit eget team, så vil jeg helt klart forsøge at bruge det hvis i skal køre diverse processer eller blot holde styr på opgaver eller data på tværs af medarbejdere i jeres organisation.

Mine egne erfaringer med Podio

Mine egne erfaringer med Podio er helt fantastiske. Min oplevelse er at det skaber øget effektivtet, og gennemsigtighed med arbejdet som leveres. Opgaver tabes ikke ned mellem skrivebordene fordi de er lagret i systemet, hvor alle i teamet kan se dem. Det er meget let at lave dataanalyse på indlæg i Podio ved at hive dataen ud. Samlet set er det mit indtryk at systemet giver en højere effektivitet, færre mails, og bedre styring af opgaver og kunder mm.

Fem stjerner herfra 🙂


 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.