3 vigtige SEO-elementer, du bør arbejde med

Efter en rum tid uden så mange fag-artikler på min blog, har jeg valgt at invitere Henrik Bondtofte fra Bondtofte & Co til at skrive et gæsteindlæg om de vigtigste SEO-elementer, som du skal arbejde med. Jeg vil nu give ordet til Henrik 🙂

I dette indlæg kommer jeg med tre konkrete arbejdsområder, du bør være meget fokuseret på, når du arbejder med SEO.

Links

Vil du have gode placeringer i Google og de andre søgemaskiner, er links ikke til at komme uden om. Søgemaskiner er afhængige af linkanalyserer, når de strukturerer og tilpasser deres søgeresultatsider. Ved at analysere antallet af links, kvaliteten og relevansen af indgående links til et website, kan vigtigheden af et givent website vurderes og kategoriseres.

Et link til et website opfattes altså som en anderkendelse eller en stemme af det pågældende website. Generelt set får dårlige hjemmesider ikke indgående links, mens gode websites helt automatisk får links fra andre hjemmesider, fordi de skiller sig ud.

Dit website behøves ikke være det bedste, for at få indgående links

Det betyder dog ikke, at du skal have et fantastisk website, for at skaffe indgående links, der er nemlig masser af måder, selv at gå ud og få de første links på. Og det er vigtigt, at du gør dig denne øvelse, for uden links vil ingen finde dit website i Google, og så vil de heller ikke linke til det. Du og dit website bliver derfor fanget i en stor intethed, hvor ingen ser indholdet og ingen dermed hjælper til med at eksponere det over for brugere og søgemaskiner.

Kontakt websiteejere inden for samme emneområder

Du kan blandt andet kontakte andre websiteejere og høre om de har lyst til at linke til dig. Bedst er det, hvis du har udarbejdet noget indhold, som du mener, at de ikke selv kommer godt nok omkring. Hermed er det oplagt at linke til dit website som en ekstra service, for de brugere der ønsker at læse mere om det konkrete emne.

Du finder relevante hjemmesider i forhold til dit, ved at lave Google søgninger på dine egne søgeord, alle dem der dukker frem i top 100 er relevante sider, som dit website vil have stor gavn af at få et link fra.

Samarbejdspartnere, leverandører mv.

Du har sandsynligvis også en masser samarbejdspartnere, leverandører mv. disse relationer, skal du udnytte, til at få links. Hør for eksempel, om det er muligt at give en udtalelse til deres website om hvor tilfreds du er med samarbejdet, kravet er selvfølgelig, at der skal være et link til dit website. Det kan også være du har venner og bekendte, der har hjemmesider, der er tematisk beslægtet, hør også disse om du ikke kan få et link – mon ikke du kan hjælpe dem med noget andet, på et givent tidspunkt? At skaffe links, er i realiteten en kommunikationsopgave og du bygger på og oparbejder relationer, der formegentligt kan bruges i andre regi senere eller til den dag, hvor du igen skal bruge links, til et andet website.

Kataloger, virksomhedsregistre mv.

Der findes rigtig mange virksomhedsregistre, hvor du kan registrere din virksomhed og samtidig, indsætte et link til dit firmawebsite. Sørg for at få dig oprettet på alle de største af disse portaler, her kan blandt andet være tale om sider som Hotfrog.dk. Der findes også en række linkkataloger, der er ganske hæderligere, men pas på, der er langt flere dårlige end gode kataloger. Du kan finde en liste over tilgængelige kataloger på linkkataloger.dk.

Hvis du er interesseret i at vide mere om linkbuilding, kan du læse mere om emnet her, men du kan også vælge at investere i Linkbuilding bogen, en bog med over 200 a4-siders viden om links og linkbuilding. Slutteligt, kan du også læse om ekstern SEO på min personlige blog, hvor mange flere elementer gennemgås.

Søgeord

En af de første øvelser, du skal begå dig, når du arbejder med SEO, er at finde ud af hvilke søgeord, din målgruppe bruger, til at beskrive eller efterspørge de produkter eller services som du tilbyder. Google er blevet rigtig god, til at forstå semantisk sammenhæng og vurdere hvad indhold omhandler også selvom, det primære søgeord ikke indgår i teksten. Det ændrer dog ikke på, at dit indhold altid vil vægtes mere relevant og få en højere placering, hvis du benytter de konkrete ord, som de søgende bruger, når de indtaster søgeforespørgsler i søgemaskinerne.

Det sker oftere end sjældent, at virksomhedsejere tror, at deres kunder bruger et bestemt udtryk eller ord om deres services eller produkter, men hvor de i realiteten kalder det noget helt andet. Det kan godt være, at man selv er bevidst om, hvilke ord der er de rigtige at bruge, men når det kommer til Google og de andre søgemaskiner, er det vigtigt at du bruger det sprog og de ord, som din målgruppe bruger.

Du kan bruge Googles søgeordsværktøj, til at indtaste de søgeord, du mener du bør bruge og herefter, bliver du præsenteret for en liste med søgeord der læner sig op af det du indtastede, samt det du indtastede. Her får du en vurdering af søgevolumen på de forskellige ord og så er det pludseligt, meget lettere at træffe en beslutning om valg af søgeord. Du skal dog være opmærksom på, at da værktøjet er beregnet til Adwords, er der ord og sætninger, der kan have megen søgevolumen, som ikke optræder, dette sker hvis Google ikke mener, det er en kommerciel søgning. Derfor bør du også bruge værktøjer som Ubersuggest.org, til at finde søgeord, samt se på hvad der kommer frem i Googles søgefelt, mens du taster dine søgeord ind, disse er baseret på hvad andre tidligere har søgt på, og det er meget brugbar information.

Du kan også kigge i bunden af søgesiden, her vil du også blive præsenteret for relaterede søgefraser og søgeord.

Hastighed

Google og de andre søgemaskiner går meget op i hastighed, det gør de af den årsag, at et langsomt website er en dårlig brugeroplevelse. Nu bedre oplevelser brugere af deres søgemaskine får, nu større chance er der også for, at brugeren igen benytter selvsamme søgemaskine. Derfor pusher Google også rigtig hårdt på, for at få websiteejere til at gøre deres websites hurtigere, der er direkte rankingfordele, i at hastighedsoptimere sit website og vigtigheden af dette, øges år for år.

Brug komprimering

Du kan komprimere både CSS, HTML, Javscript mv. og du kan spare rigtig meget båndbredde, ved at få komprimeret disse. Alt efter hvilket CMS du benytter, findes der et hav af plugins, til komprimering af filer og data.

Du bør også komprimere dine billeder, netop billeder er i mange tilfælde, den største synder, når det kommer til langsomme websites. Du kan bruge værktøjer som Kraken.io, til at komprimere dine billeder voldsomt, i nogle tilfælde, kan du få billederne til at fylde ¼, uden at du kan se nævneværdig forskel på kvaliteten af billedet, derfor er billeder også det helt oplagte sted at starte, hvis du gør megen brug af dem og dit website er langsomt.

Hurtigere server

For at få et rigtig hurtigt website, er en hurtig server ikke til at komme udenom. Dit website kan ikke begynde at loade, før end din server svarer og derfor kan dit website være nok så godt komprimeret, men hvis din server svarer langsomt, vil oplevelsen af dit website stadig fremstå som værende langsom. Er du seriøs med dit website, er en hurtig webserver altså et must. Du kan måle din servers svarhastighed med værktøjer som Pingdom Tools, der også kan måle den generelle loadhastighed, på alle websitets elementer.

Læs mere om on-page SEO

Websitehastighed er en del af onpage SEO, det kan du læse mere om her. Hvis du ikke er interesseret i at udføre SEO selv, kan du også bestille SEO hos Bondtofte & Co.

Jeg vil gerne sige tusind tak til Henrik for det gode indlæg. Husk at dele på de sociale medier 🙂

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *