Google WebMasterTools – en god idé!

Har du hørt om Google WebMasterTools? Hvis ikke, så er du virkelig gået glip af noget! Google WebMasterTools kan hjælpe dig mednogle virkelig brugbare ting, hvis du har et website eller er webmaster på et. Hvis du bruger Googles service kan du få et overblik over hvor mange klik du får contra visninger på dine søgeord. Udover det kan du få overblik over gennemgangsfejl, værdi af søgeord, hvor der er links til dit websted, brug af sitemaps. Herunder vil jeg beskrive grundigt hvad de forskellige funktioner kan.

  • Søgeforspørgsler: Som jeg var lidt inde på tidligere kan du under denne funktion se hvor mange klik du får contra visninger. Hvis dit søgeord fx. er havefræser. Så ser du under denne funktion hvor mange klik du får udover det samlede antal visninger af dit website i Google. Dette kan give et godt signal om man konverterer godt eller dårligt i Google.
  • Gennemgangsfejl: Denne funktion fortæller noget om de fejl, som Google har fundet mens søgemaskinen har rodet hele dit site igennem. Et eksempel der kan belyse det, er fra Shopeksperten som jeg er webmaster for. Siden havde i starten en knap der hed “gratis konkurrencer” hvilket også indgik i URL’en hvis man var på undersiden “Vind penge”. (http://shopeksperten.dk/gratis-konkurrencer/vind-penge). Senere ville ejeren have denne knap lavet om til konkurrencer og på den måde slette ordet “gratis”. Når du går ind og ændrer i navnet på en knap, ændrer du samtidig også på linksne. Du ændrer ikke det gamle link, du opretter faktisk et helt nyt. Så kom adressen til at hedde http://shopeksperten.dk/konkurrencer/vind-penge). Derfor kunne jeg en uges tid efter se i WebMasterTools at Google havde fundet en masse fejl på siden, som var med linket “gratis-konkurrencer” som var lavet om. Sådan en fejl kalder man en 404 fejl, da det er et link til en underside der egentlig ikke eksistere. Hvis et website har for mange af de (404 fejl)m kan man være så uheldig at miste pladser og værdi i Google.
  • Søgeord: Denne funktion viser dig hvilket og hvilke søgeord der er vigtigst for dit site. Det skulle selvfølgelig gerne være de samme som de søgeord du har fokuseret på og prøvet at optimere.
  • Links: Denne funktion viser dig hvor på internettet der er links til dit websted og hvor mange der er.
  • Sitemap: Google skal i nogle tilfælde bruge uger på at rode websites igennem, før de er helt indekseret i søgemaskinen. Hvis du bruger et sitemap på dit website, kan det være gjort indenfor 24 timer.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *