Anders Helbo: “Sådan tackler du dine kunder!” – Del 2

Find oplysninger om kunden, inden du prøver at sælge:

Står du og kan tilbyde en potentiel kunde et produkt, så er det ekstremt vigtigt at du først finder ud af, hvem kunden egentlig er!

Lad os sige at du er webdesigner og er ved at udvide din kundekreds. Du har fundet en række virksomheder som du godt kunne tænke dig at besøge, men hov! Har du huske at tjekke virksomheden ud på internettet først?
Det kan være fint nok at have en kunde i ærmet, men hvad hjælper det, hvis ikke du ved noget som helst om virksomheden? Jeg har her opstillet et par gode råd, hvis du skal ud og besøge en virksomhed, som du egentlig ikke ved så meget om.

Historien

Du har fundet virksomheden ”MPS Coaching” (fiktiv virksomhed) på internettet, og du kan se at deres hjemmeside er gammel og lavet med FrontPage fra Office 2003. Du kan se en lang række muligheder mht. opbygning af en ny website og kontakter derfor virksomheden.

Du har nu fået et møde i hus og skal være på virksomhedens adresse næste dag kl. 12:30. Du er lidt spændt, for du aner sådan set ikke, hvad det er for en virksomhed du skal besøge, hvem du skal snakke med eller hvordan vedkommende ser ud.

Her er fejlen

Grunden til at jeg ikke er gået videre med historien, er at sælger allerede her, har begået en massiv fejl, som kan koste webdesigneren opgaven for virksomheden. Sælger har nemlig ikke læst på sin lektie, eller også har sælger ikke fulgt ordentlig med i timerne – og i sidste ende har sælger ingen sans for kundeorientering.

Men hvad er det sælger har gjort galt?

  1. Sælger har ikke fundet oplysninger om virksomheden! Hvis sælger havde fundet nogle oplysninger, kunne vedkommende have fået et bedre indblik i virksomheden, og hvordan denne er organiseret. Dette leder ofte til at sælger kan virke mere interesseret i virksomheden, ved at have nogle spørgsmål skrevet ned, for at gøre salgstalen lidt mere personer, hvilket også for det til at virke som om at sælger er meget interesseret i opgaven for denne virksomhed. Dette er altid et stort plus, da det virker lidt mere uformelt på sigt.
  2. Sælger aner ikke noget om, hvem han/hun skal snakke med inde hos virksomheden, men har bare fået et navn i telefonen. Sælger fik heller ikke undersøgt om det evt. var et billede af de ansatte på den nuværende hjemmeside. Havde sælger gjort dette, er vedkommende også mere forberedt på mødet.

The End

Dette var så slutningen på mit indlæg omkring tackling af kunder i denne omgang. Jeg har været glad for at få muligheden til at skrive på Jonas Donbæks blog, og håber at vende tilbage på et senere tidspunkt med flere nyttige artikler omkring kunder og deres adfærd. Tak til Jonas.

Følg Anders på hans blog, her!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *